Studentská firma

Co je to studentská firma?

Je to reálná firma, která může podnikat na našem trhu v rámci omezených podmínek. Může vyrábět, nakupovat i prodávat své služby a produkty. Studentkou firmu si zakládají studenti s cílem, aby si reálně vyzkoušeli, co vše obnáší podnikání. Aby získali zkušenosti, naučili se plánovat, rozhodovat se, hospodařit s penězi, komunikovat se zákazníky, a hlavně nést odpovědnost za své rozhodnutí a činy. Studentská Firma je jedinečný vzdělávací program organizace JA Czech. Více o projektu JA Czech naleznete na stránkách JA Czech.

Studentské firmy si zakládají žáci 3. ročníku oboru Ekonomika a podnikání. K podnikání mají vyhrazeny v rozvrhu 2 hodiny týdně. Zpravidla se ale firmě věnují více hodin, a to v prostorách školní firmy po vyučování i doma ve svém volnu. V září mají žáci čas a prostor na volbu předmětu podnikání a na sestavení podnikatelského záměru. Od října již podnikají v oblasti, kterou si sami zvolili. Pedagogický dozor dohlíží na průběh podnikání, usměrňuje jejich činnosti a mentoruje žáky.

Cílem je, aby firmu zdárně rozjeli, samostatně vytvářeli produkty, získávali zákazníky, uskutečňovali obchody a na konci školního roku skončili se ziskem. Tento zisk zůstává žákům.    

Studentské firmy založené na škole a jejich předmět podnikání:

Firma Pofelláda (školní rok 2021/2022)

Předmětem podnikání: výroba a prodej čokoládových výrobků.  

Velikost firmy: 10 žáků

Žáci si sami zvolili a ověřili vhodnou technologie pro výrobu čokoládových výrobků. Nejoblíbenější u zákazníků byly plněné mléčné pralinky a čokoládové preclíky. Své prodejní akce navíc obohacovali různým doplňkovým sortimentem, např. ochutnávkou a prodejem Fairtradové kávy z Etiopie, nebo např. ledovými malinovými koktejly.   

Firma skončila v plusu a žáci zisk použili na výlet s třídním učitelem.

Firma T-economs (školní rok 2020/2021)

Předmětem podnikání: nákup, výroba a prodej triček s potiskem. Později rozšířeno o výrobu a prodej reklamních hrníčků.

Velikost firmy: 6 žáků

Žáci trika nakupovali od velkoobchodníků, potisky si sami navrhovali. Používali dvě technologie pro potisky. Kvalitní a dlouho-trvanlivý potisk sítotiskem ve spolupráci s dodavatelskou firmou (Reklama Suchomel Čáslav) nebo sublimační technologii, kterou měli od prosince 2020 k dispozici přímo ve škole.

Jejich podnikání bylo mírně komplikované státními opatřeními z důvodu epidemiologického, přesto se snažili svoji firmu vést tak, aby ji rozvíjeli – aby postupně rozšiřovali nabízený sortiment, aby získávali nové zákazníky a na konci roku skončili se ziskem.

Firma skončila v plusu a žáci zisk použili na výlet do ZOO Jihlava.