Matematika je jedním ze zkušebních předmětů zařazených do společné části maturitní zkoušky (dále MZ). Žák může z tohoto předmětu konat povinnou nebo nepovinnou zkoušku. Zkouška z matematiky je připravována a žákům nabízena ve dvou úrovních obtížnosti, a to v základní a vyšší. Volba úrovně obtížnosti je svobodným rozhodnutím žáka.

katalog požadavků z matematiky v základní úrovni obtížnosti

V základní úrovni obtížnosti mají žáci na řešení testu 90 minut čistého času. V testu řeší různé typy úloh uzavřených (žák vybírá správné řešení z nabízených alternativ) a úlohy úzce otevřené (hodnocena je odpověď, kterou žák samostatně tvoří, tj. numerický výsledek, odvozený vztah, geometrická konstrukce, …). Zastoupení obou typů testových úloh (úzce otevřených a uzavřených) je vzhledem k času potřebnému pro jejich řešení rovnocenné. Obsahově jde vesměs o úlohy reflektující neopominutelné pojmy matematiky ze základní a střední školy. Předpokladem zdárného řešení úloh je dovednost užívat bezchybně a s pochopením jednoduchý matematický aparát (úpravy výrazů, řešení rovnic, pravidla pro umocňování, základní vztahy a vzorce apod.). Test může obsahovat úlohy s problematikou běžného života i úlohy z jiných než jen matematických oborů, k jejichž vyřešení postačí základní matematické znalosti a dovednosti, jako je např. použití přímé i nepřímé úměry, procentový počet, pravděpodobnostní odhad nebo postupy finanční matematiky.

katalog požadavků z matematiky ve vyšší úrovni obtížnosti

U testu pro vyšší úroveň obtížnosti je stanoven čas potřebný k vyřešení testu na 120 minut čistého času. Po formální stránce jsou v testu zastoupeny podobné úlohy jako v testu v základní úrovni obtížnosti, navíc jsou zařazovány dvě až tři úlohy s širokou odpovědí, u kterých je hodnocen i postup řešení. Úspěšné absolvování testu z matematiky ve vyšší úrovni obtížnosti předpokládá dostatečnou znalost učiva vymezeného příslušným katalogem požadavků.

U zkoušky z matematiky v obou úrovních obtížnosti je dovoleno používat kalkulačku bez grafického režimu a MFCh tabulky pro střední školy. K vybavení řešitele testu by kromě psacích potřeb měly patřit i rýsovací potřeby (tužka, pravítko a kružítko).

Comments are closed.

Vyhledat v SZeŠ
Meteorologická stanice
Meteorologcká stanice ČHMÚ v SZeŠ Čáslav
Institut vzdělávání – Praha
Institut vzdělávání - Česká zemědělská univerzita v Praze
Jídelní lístek
Jídelní lístek
Návštěva Itálie 2016
obrázky z návštěvy Itálie 2016
Studium na vysoké škole
Přehled rubrik